Cream Puff | Cik Siti

Saturday 9 April 2011

Cream Puff

assalamualaikum dan selamat malam....
cream puff ok tajuk aku hari ni..bukan powerpuff girl mahupun curry puff....
tapi sebelum tuu aku nak cerita sikit pasal semalam...
apa terjadi pada aku semalam???
accident??? ouh...nehi nehi...
sebenarnya semalam adalah hari terakhir untuk kelas hubungan etnik....
korang semua mesti tau kan sal kelas ni...sebab semua Universiti dalam Malaysia ni wajib ada kos hubungan etnik...lecturer aku tuu baik sangat...nama dia Puan Rozmel....hari last kitaorang dengan dia, dia belanja kek Resepi Rahsia....perghhh....blackforest lagi sedap daripada chocolate indulgence ok!
hahah
marah plak cik siti ni....setiap orang ada taste diaorang sendiri....susah la kalau semua orang taste sama ja...tak dak variety langsung....BOSAN!!
lepas abis kelas, aku balik hostel...terus tido.....lama gila aku tido...sebab malam tuu aku study sampai kul 4 pagi.....sungguh tak ku sangka (blah la cik siti oii)....
apa2 pun nasib baik boleh bangun pagi tu untuk pergi kelas.....

malam tuu plak kolej aku ada event...
Fiesta Aspirasi Seni dan Usahawan AUCMS 2011...
so, malam tuu ada jemput Aliff AF (berapa ntah)...Khai, Rosma and Lan Kristal....
pstttt....dengar cita la kan....Dato' Zainuddin (CEO AUCMS) abiskan RM100,000 jugak la untuk menjayakan majlis tuu...
walaweyh...dato', baik dato' tolong sponsor saya belajar lagi bagus...ish2....
apa2 pun memang best la malam tuu....

ops, terbabas dari tajuk sebenar plak...
ok, hari ni aku balik umah aku...
aku terasa macam nak makan Cream Puff..
korang tau ke apa itu cream puff??
ala, benda tuu bulat2....comel jerk..macam cokodok....cuma yang ni putih sebab letak clorox....haha...ok, aku tipu korang....
ha, ni la cream puff....

senang je wat dia....

bahan-bahan....
1 cawan tepung gandum
3 biji telur ayam(bukan telur itik ok)
1 cawan air
2 sudu besar mentega
secubit garam

cara-cara membuatnya...
masukkan mentega dan air kedalam periuk....masak sehingga mendidih
masukkan tepung, gaul sehingga sebati...
tutup api tau!! nanti hangit plak...
then masukkan telur (3bijik) sebijik demi sebijik.....
gaul sampai sebati.....
pukul telur putih di dalam mangkuk berasingan( untuk celop sudu tak nak bagi melekat bila letak adunan atas dulang pembakar)
gunakan sudu untuk meletakkan adunan ke atas dulang pembakar....
sebelum tuu sapu la mentega kat atas tuu tak nak bagi melekat...
sebelum masukkan dalam oven, panas kan dulu la ye oven tuu...then bakar...
(aku pakai microwave, then set kat cookies...so aku tak tau la brp suhu dia...hehe)...

inti dia plak, korang boleh wat custard...tapi aku lebih suka letak cream....

mentega(ikut suka banyak mana pun)...dan gula kastor...pukul 2 adunan ni sampai kembang....
then boleh la makan...

p/s : aku tak suka beli cream puff kat kedai...sebab TAK SEDAP!!!!!!!!!  better aku wat sendiri.....tak sampai 1 jam pun nak wat dia...sedap pun sedap....nak letak cream banyak2 pun tak kesah....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...