yok derma darah | Cik Siti

Sunday 24 July 2011

yok derma darah

assalamualaikum and a very good evening.....
back to my entry last night, yang ni.....ZWAN kata aku gatai???hahhah...cuba habaq kat aku sat, sapa la yang tak teringin nak kawen???hahhah....tuu semua fitrah setiap manusia la.....

hari ni, aku balik hostel awal sikit daripada biasa...sebab senior2 aku buat khidmat masyarakat....ada pemeriksaan kesihatan...ada check gigi.....ada derma darah.....

nampak tak???aku da mendaftar sebagai penderma darah....


nama yang tertulis adalah nama SITI FATIMAH IDRIS...bukan si polan bin si polan or sapa2 ja la....tuu nama aku k.....
darah aku, A +ve.....

korang pernah kena injection tak masa darjah 1???pernah tengok jarum yang mak2 korang jahit baju???
bayangkan jarum ni 2 kali ganda panjangnya....and kalau nak imagine jarum dia  besar mana, jom tengok kat pic bawah...

besar la kot..sebab ada bekas.....kalau korang inject biasa2 tuu tak de la nampak bekas dia.....kalau korang tengok dekat2, ada line gelap sikit...tuu lebam....

masa nurse tuu nak cucuk jarum, dia cari dulu vein....aku dengar dioarang sembang, ha, ni vein cantik ni...warna hijau....timbul elok je....tapi kalau nak dibandingkan ngan jarum kita, vein ni kecik...susah,.....OMG, dalam hati dok berselawat ni tiba2 berhenti....besar sangat ka jarum dia tuu....gila la weyh...masa tuu pikir nak lari da....aku punya la takut gila babeng, dioarang boleh plak dok belek2 vein aku....lepas selamat kena cucuk...tiba2, sorang nurse ni kata, awat darah tak berjalan pun...tadi ok ja....pastu diaorang perbetulkan jarum tuu....fyi, masa amik darah tuu, jarum dibiarkan kat tangan....then disambungkan kat tube....so, korang boleh nampak la darah tuu berjalan...(jangan dok wat loya buruk na..aku tau la, darah tak dak kaki nak berjalan....tapi paham2 sendiri la apa maksud aku).....sakit la weyh....nurse tuu kata, urat aku ni manja sikit...nak kena pegang baru nak berjalan.....orang yang derma lepas aku pun da abes...aku ni ja tak abes lagi.....

actually ni 1st time aku derma darah....mmg 1st experience la...memang best....sebab korang dapat tolong orang yang memerlukan and also korang dapat pahala...
kepada sapa2 yang belum derma darah lagi....pergi la.....tak mati pun kalau derma......

DARAH YANG SELAMAT BERMULA DENGAN ANDA....

SAFE BLOOD BEGINS WITH YOU....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...