biasiswa... | Cik Siti

Saturday 29 October 2011

biasiswa...

assalamualaikum..boleh tolong cerita sikit tentang biasiswa/ separa biasiswa/ skim pinjaman yang ditaja oleh AUCMS? TQ..

assalamualaikum and a very good evening.....okay..kat atas tu komen yang ada orang tulis kat post aku yg lepas.....
yang pasal separa biasiswa or should i called SKIM PINJAMAN yang ditaja oleh AUCMS tuu....kenapa aku caps lock kan SKIM PINJAMAN......and bukannya BIASISWA???sebab, yang tuu memang pinjaman,....actually it is same like PTPTN but just the interest u should pay is not the same....aku pun tak tau sangat pasal benda ni sebab bagi aku kalau pinjaman yang ada interest I'M NOT INTERESTED....sebab aku tau...awal2 lagi parents aku akan reject....so once dia cakap ada interest, aku buat tak tau je...tapi dengar jugak la apa yang diaorang cakap.,...apa yang aku dengar.....em...korang nak tau ke????okok..aku bagi tau la ye senang......tapi ni apa yang aku dengar la masa diaorang bagi talk kat depan hari tuu.....

" skim pinjaman ni actually is the like PTPTN....PTPTN only cover half of your fees.....and another half will be cover by this skim pinjaman AUCMS.....bla bla bla"

let me explain what i understand.....

once korang belajar ni, mesti la korang akan amik PTPTN if tak dapat pinjaman lain kan kan kan.....but NOT ME k.....if amik PTPTN, PTPTN just cover half korang punya yuran....i mean RM150,000 ++ je diaorang akan bagi....kenapa aku kata RM150,000++....ni sebab yuran for MD UKM AUCMS adalah sebanyak RM300,00....and for ur info, skim pinjaman AUCMS ni actually terbuka untuk budak2 MD, tapi aku tak tau la MD UKM AUCMS and MD AUCMS or just MD UKM AUCMS......untuk masa sekarang la....itu yang aku dengar.......kiranya budak2 MD akan didahulukan la.....okok, berbalik pada cita asal....PTPTN cover RM150,000 ++ and another RM150,000 akan ditanggung oleh skim pinjaman AUCMS tuu....then, bila da apply skim pinjaman AUCMS tuu, tiap2 bulan korang kena bayar RM100....sampai korang abes belajar...keranya dalam setahun RM1200....so diaorang aku deduct RM1200 daripada RM150,000 korang pinjam tuu setiap tahun....which mean, when u still studying, u already have to paid ur PINJAMAN tuu....then bila da abes study, korang akan ditolak gaji....yang tuu aku tak tau sangat macam mana......and berapa diaorang akan tolak.....
ni aku nak tambah sikit.....katakanlah korang sekarang da second year.....and korang nak apply skim pinjaman tuu....dia akan bagi korang pinjaman untuk 4 tahun akan datang la....sebab masa 1st year korang tuu, dia takkan cover....hurm....

macam tuu la yang aku paham.....if korang tak paham jugak...baik korang pegi jumpa finance sendiri....sebab aku memang sangat2 tak pakar dalam bidang2 biasiswa or pinjaman segala ni....huhu


kalau korang tanya pendapat aku la kan.....tak nak tanya pun tak pa la...aku just wanna give my opinion.....
skim pinjaman AUCMS ni ada kebaikan and keburukan jugak.....
meh aku cakap pasal kebaikan dulu....if korang memang terdesak nak pakai duit...or tak de duit nak bayar yuran korang....skim ni boleh cover dulu untuk korang.....so korang tak dak la tension nak pikir pasal duit lagi nak bayar yuran...lepas abes belajar, baru bayar balik....so u can concentrate on ur study la.....

for the keburukan....
it's like PTPTN, ada interest segala....which mean kena bayar lebih sikit daripada yang kita pinjaman....mesti la...orang tolong, kena la ada balasan nya.....bagi aku, baik aku pinjam PTPTN dari apply benda ni....bukan aku nak kutuk or what...but aku ni takut amik risiko.....huhu....

pesanan aku satu ja.....if parents korang boleh support korang buat masa sekarang...dun apply whatever loan.....sebab diaorang kata MARA da boleh apply for budak2 MD la....so korang yang terlepas apply MARA macam aku ni.....wait for next year...korang boleh apply lagi.....if tak dapat MARA tu, baru la apply benda ni......but for me, my parents still berkemampuan....if terdesak sangat2 next year, baru aku akan apply PTPTN if tak dapat MARA.....but i think i will not apply for the skim pinjaman AUCMS......bukannya tak bagi support untuk kolej sendiri......tapi lain orang lain pandangan nya....so if korang nak apply...korang apply la...aku tak halang pun......think whatever it might be and will be.....jangan ikut orang sangat...orang terjun bangunan takkan korang pun nak terjun bangunan....so take this as my personal opinion....and not as PAKSAAN..... =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...