TIPS : penjagaan rambut especially yang bertudung | Cik Siti

Wednesday 27 June 2012

TIPS : penjagaan rambut especially yang bertudung


jangan ingat perempuan yang pakai TUDUNG tuu tak reti nak jaga rambut ya.....
aku tau la...orang selalu dok ingat, bila pakai tudung ni, rambut tuu bau masam...banyak dandruff la.....bercabang la....macam2 la orang dok ingat.....
actually, bagi aku...orang yang pakai tudung ni la rambut dia sihat...
sebab???
1-ada perlindungan dari pancaran matahari....
2-dilindungi daripada api neraka...
3-selama aku pakai tudung ni, tak dak pulak rambut aku bau masam

so, kepada yang bertudung, harap pandai la menjaga rambut tuu ya....

1- korang jangan la pakai tudung time rambut basah...(tuu memang sah2 la bau masam...tambah pulak ada 'buah'...segala jenis buah ada)..kalau boleh keringkan dulu....bagi kering sekering keringnya....

2-selang satu hari untuk basuh rambut and pakai conditioner.....(jangan basuh hari2....nanti rambut rosak....sebab shampoo tuu kan chemical....)

3- bila nak pakai conditioner tuu...sila guna dengan seminimum yang mungkin.....then korang sapukan kat rambut yang paras telinga sampai ke hujung (bukan sampai ke kepala k)....sebab rambut yang di atas paras telinga, masih 'fresh'...maksud aku masih suci gi tuu....hahahha...rambut yang belah bawah tuu yg da lama...so, kena la jaga....

4- kalau yang jenis yang suka dok iron rambut tuu, harap korang jangan la buat tiap2 hari...mau terbakar rambut tuu...

5-bila nak tidur, jangan sesekali ikat rambut...(mak aku cakap..."nanti rambut tak leh nak bernyawa"...kesian kan kat rambut....hehe)

6- sesekali guna la perapi rambut....

7- ouh...sebelum aku terlupa.....jangan sikat rambut masa korang mandi (basahkan rambut)....sebab risiko untuk korang BOTAK sangat cepat....(maksud aku...rambut akan luruh banyah time ni kalau korang sikat)

8- and last skali....make sure pakai air sejuk k untuk cuci rambut...(jangan letak ais plak...guna air paip biasa ja...jangan pakai heater).....kalau boleh elakkan pakai air panas/suam....


ok, selesai suda aku berleter panjang lebar......ni la cara aku jaga rambut.....hehehe....

1 comment:

  1. yg no 3 tu baru je tahu pasal conditioner tu kena sapu kat rambut paras telinga sampai ke hujung :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...