tekanan darah aku | Cik Siti

Thursday 26 July 2012

tekanan darah aku

assalamualaikum....

lepas sahur tadi, aku jadi doktor sebentar untuk my family.....daripada nenek aku, mak aku....sampai la adik2 aku....semua aku check BP (blood pressure)....

abes BP aku sapa yang check?? of course la bukan aku.....hahahhaha

adik aku yang check......
sangat senang check blood pressure ni.....sampaikan adik bongsu aku yang umor dia 14 tahun tuu pun reti...heheh.....

yang ni digital punya sphigmomanometer....kat umah aku ada benda ni....yang ni senang sikit guna....budak2 pun reti guna benda ni....hehheheh



yang ni plak korang mesti pernah nampak kan kat bilik doktor......ni nama dia mercury sphigmomanometer.....(aku dulu msa kecik dok men lawan picit ngan adik aku....mercury mana paling tinggi dia la menang.....JANGAN TIRU AKSI NI YA WALAU DI MANA SAJA ANDA BERADA.....sesungguhnya mercury sangat BAHAYA)


p/s : tekanan darah aku NORMAL....korang pulak bagaimana? hehhe

6 comments:

  1. kat rumah keyrah pun ade jugak bnda nie . . selalunye normal jek darah hihi

    ReplyDelete
  2. macam mane nak tau normal ke tak?tak pham.lg2 klu yg manual tu..kan gerak2..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. normal tuu systole dalam range 90-139mmHg....and diastole about 60-90 mmHg......(systole and diastole ni kalau tgk kat digital punya...number atas sekali adalah systole...yang tengah2 tuu diastole)....kalau pakai yang manua punya...errr....yang tuu gi jumpa doktor la...susah sikit nak terang...sbb dia kena pakai stetoscope segala...hehe...

      Delete
  3. ika kalau nk check, kena g hospital.hikhik

    ReplyDelete
  4. normal kot. so far x check lg. hehehe

    ReplyDelete
  5. wah.. cek sndiri.. sy x pndai, klu nk gi cek klinik je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...