all about my mom's tapai | Cik Siti

Sunday 23 September 2012

all about my mom's tapai

assalamualaikum....

do u know what is tapai?? tapai la bukan tapir.....
tapai is a fermented 'pulut'...budget nak skipping omputih konon cik siti.....

tipu la kalau tak tau tapai tuu apa.....sila google ye apa itu tapai....

orang cakap nak buat tapai ni banyak sangat pantang larang....

antaranya ialah, orang lain tak boleh tau yang kita ni nak buat tapai....bila da buat tuu, kena simpan dalam masa sekurang kurang nya satu hari...tak leh ngan ngendap2...usha pun tak leh.....kalau orang perempuan yang datang bulan pun tak leh nak buat tapai ni...kang jadi kaler merah.....

aku pun tak tau la apa benda ni betul or tak...huhu...tak expert....


minggu lepas puan emak ada buat tapai.....
tapi sebelum boleh dimakan tapai tuu, memang banyak dugaan jugak la aku tengok...tak pasal2 puan emak berjaga sampai pukul 12 tengah malam dengan harapan tak nak orang tanya dia dok buat apa...alih2 aku dengan adik aku turun bawah (umah aku 2 tingkat)....pastu ternampak dulang besar di atas meja makan...ingatkan mak aku nak buat roti canai...bila tanya, dia tak jawab....tapi dok tersenyum senyum...nasib baik aku da boleh agak.....

bila turn adik aku pulak turun bawah, dia pun tanya benda yang sama...mak aku pun tersenyum senyum ja....adik aku ni lembab sikit....dok tanya banyak2 kali....tuu pun dia tak dapat nak tangkap lagi...haiya....

aku tak sempat tengok la hasilnya sebab aku da balik hostel...then jumaat hari tuu aku balik, dapat tengok la....menjadi jugak akhirnya....hahahaha....

aku ni memang tak pernah makan tapai...dan tak akan makan tapai.....tapi semalam kena paksa makan sebab tuu tapai mak aku yang buat....mau tak mau, kena makan jugak la....seriously aku tak dapat tahan kot rasa dia....memang lepas makan semulut, terus aku minum air satu cawan...huhu...apa boleh buat, tak kena dengan lidah aku...huhu

yang aku tau...family aku ni hantu tapai (suka tapai)....except me...huhu...da memang aku cerewet nak buat cam mana...apa2 pun solute to my mom sebab berjaya buat tapai...bukan calang2 orang yang boleh buat tapai ni.....


6 comments:

  1. laaaaaaaaaaaaaa mak saya pun baru buat tapai!! baru makan pagi tadi. tapai pulut gak warna putih!! huhuhu saya suka tapai ubi kayu. pernah dnegar tak?? cik ct??

    ReplyDelete
  2. @Sue PeLik pernah dengar...tapi tak pernah makan...hehe

    ReplyDelete
  3. kalo org ada "ilmu" tegur yang tak menjadi... biasa2 ni takda apa2 lau tak silap sis..

    notakaki:suka makan tapai dgn fresh milk.. susu cair pon ok gak.. nyum2

    ReplyDelete
  4. ada juga dgr sal pantang larang tu..xtaw la betul ke x.. huhu~ suka makan tapai.. tp da lama x makan tapai sbb cm ssh nk jumpa.. meh pos bg sy hehe

    ReplyDelete
  5. arwah nenek kita legend buat tapai tau..

    tp skrg xde dah keturunan die yg menurun ilmu ketapaian nih.. haha

    kite suke tapai ubi kayu. kalau yg mcm mak awk buat tu, xberapa suka sgt. hehe

    ReplyDelete
  6. Feveret Mieya nie. Tapai pulut and tapai ubi kayu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...