orang gaji bukan hamba abdi | Cik Siti

Tuesday 18 September 2012

orang gaji bukan hamba abdi

assalamualaikum....

korang ada maid (orang gaji) ?
aku ada....eh silap...parents aku ada orang gaji....

dah namanya pun orang gaji....kita beri gaji kat dia untuk MENOLONG memudahkan kerja kita....
bukan untuk menyeksa dia....

paham dak?

you should know la what they want....because u also kerja bawah orang kot (itu pun kepada sesiapa yang kerja bawah orang la...yang kerja sendiri tuu lain cerita ok)

if let say, korang bagi maid korang tido kat living room sebab tak nak bagi satu bilik untuk maid awok tuu....agak2 dia suka tak? kalau korang cakap, "tak kesah la...dia tuu orang gaji ja pun"

then, think about this.....boss korang suruh korang duduk dekat parking lot untuk membuat kerja...sudah tentu korang tak selesa kan? then u will think that ur boss is too KEJAM!!!

sama la jugak dengan orang gaji ni...diaorang ni pun manusia gak...ada hati...ada perasaan.....
diaorang la yang memudahkan segala urusan kita...jika tidak ada diaorang ni memang hidup korang tunggang langgang la kan.....

bila korang layan diaorang tak berapa bagus....diaorang akan larikan diri....if that situation happen, PLEASE BLAME URSELF!!!!


family aku start hired maid since aku berumur 6 tahun (maybe 5 kot)....then, untill now (umur aku sekarang akan mencecah 21tahun next week) still hire maid...ce kira...da 15tahun kot family aku ada maid,....

dan maid kitaorang tuu akan bertukar2...bukannya sebab lari ke apa ke...sebab contract da luput maa.....ada la yang sambung contract.....

walaupun parents aku tak pernah bagi cuti hujung minggu macam orang2 lain buat....tapi, my parents still consider what should they give to the maid so that the maid will be comfortable with my family....if let say, ada orang tak nak bagi maid dia pakai handphone...sebab takut lari la...kawan dengan orang yang tak elok la...tapi, my parents tak....dia bagi pakai phone....dia pun bagi maid keluar kalau nak beli apa2 untuk personal needs.....tapi mesti kena dengan masa la......

my dad said....diaorang (maid) ni pun manusia jugak....diaorang bekerja....bukan diaorang nak jadi hamba....diaorang dibayar gaji untuk menolong kita ringan kan beban....so, tak boleh la nak layan diaorang macam hamba abdi korang pulak.....


TAPI, kalau la maid tuu tak buat kerja, jangan dipukul jangan didera.....just hantar dia balik, ataupun report kat agent diaorang la....abes cerita.....


p/s : aku bukan waganegara indonesia ya....aku berwarganegara MALAYSIA...satgi ada jugak yang kata aku dok bela orang indon...aku hanya menegakkan keadilan (chhheeewaaahhh)...hahahhaha...
apa salah ka aku tulis?



6 comments:

  1. hahahha tak salah laaa cik ct. betul neh. kita bukan bercakap berkaitan kerakyatan kan tapi perikemanusian!

    ReplyDelete
  2. walaupun maid..dia tetap seorang manusia..:0

    ReplyDelete
  3. memang btul pn pe yg u ckp.. orang gaji tu macam assistant kt umah.. mgkin title keje diorg kena tukar kowt.. sbb org pndang 'org gaji' ni rendah sgt..

    ReplyDelete
  4. Haha btul la tu..
    My family x pnh ade maid until now.. So xtau mcm mne keadaan.. Tp my aunt ade n maid die rajin gile. Huhu.best2

    ReplyDelete
  5. zmn skrg.. byk jahat dari baik .! ishk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...