resepi cucur bodoh | Cik Siti

Monday 8 October 2012

resepi cucur bodoh

assalamualaikum...

wahai awak2 sekalian yang bujang...yang single mingle macam aku....yang da kawen tetapi malas pun boleh jugak try resepi ni.....

cucur bodoh ni diberi nama oleh mak ngah aku...nama asal cucur ni cucur kembong.....mak ngah aku panggil cucur bodoh sebab, cucur ni terlampau senang sampai orang bodoh pun boleh buat.....hahhaa
ni resepi dari arwah nenek aku....aku suka sangat cucur ni.....housemate aku pun suka gak....hehehee....

ni second time percubaan......=)


bahan-bahan....
10 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar gula...
garam secukup rasa...
air panas yang mendidih....
air paip.....


(ni sukatan yang selalu aku buat la....korang boleh ja buat sukatan mcm mana pun)

cara-cara....
gaulkan tepung, gula dan garam di dalam pinggan yang besar (agak2 jangan terlalu membukit la)....
masukkan air panas yang mendidih sedikit demi sedikit sambil di kaup2 kan bahan2 kering tersebut.....(jangan gaul pulak.....just nak bagi bahan2 kering tuu kena air panas tuu ja....jangan sampai adunan tuu jadi bater....just letak sikit ja air panas....)...then, tunggu sampai sejuk....suam2 kuku tuu pun boleh la...agak2 dalam 10 minit cam tuu....then, baru korang buat macam bater pakai air paip...(bagi adunan tuu macam nak buat cekodok)

minyak untuk digoreng tuu korang kena la betul2 panas......kalau boleh buka api sekuat mungkin....so that baru la cucur tuu kembong...if not....memang berminyak sangat2 la cucur korang tuu.....
bila da jadi koko, korang angkat la....dan sedia di hidang....=)

selamat mencuba...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...