Tutorial : Letak Banyak Link dalam satu page | Cik Siti

Friday 11 January 2013

Tutorial : Letak Banyak Link dalam satu page

assalamualaikum..

"merenung ke luar jendela...melihat kebesaranNya"

erhhh..tetiba plak lirik lagu yang keluar.....
so, abaikan ja...gimik ja tuu......

ni aku nak share sikit tutorial...sebab adik Najwa tanya kat aku macam ni......



"hye kak siti :) mcm mne nak buat dlm stu page tutorials tu ada bnyk link tuto ?

cnth mcm ni

TUTORIAL

* Floating ads
* Auto-post kat Fanpage/FB/twitter
* Widget for top commentator
* Sticky post
* Scrollbar for widget
dashboard + follow button
button "reply" at comment"


ha, macam tuu lah ayatnya.....
dia da reti buat page...tapi tak reti nak letak link2 dalam tuu.....
jom la aku share2 serba sikit apa yang aku tau.....


sebelum start..korang kena la buat dulu entry pasal tutorial tuu, atau apa2 pun korang nak letak link tuu....so that bila orang klik link tuu, boleh la diaorang direct ke page yang korang nak diaorang pergi tuu....



steps...

1- Dashboard >>> pages


pastu nampak macam ni kan?

2- korang pilih la nak page yang mana nak letak link2 tuu....kalau macam aku, aku nak letak dekat page "TUTORIAL"

3- then korang akan nampak page macam ni....

nampak tak bulatan merah tuu?

klik perkataan "Link" tuu...then akan keluar benda ni....

bulatan warna MERAH tuu kena letak link entry yang korang nak orang lain klik dan pergi  ke entry korang tuu...

dan bulatan yang berwarna BIRU tuu, korang boleh la letak apa nama entry korang tu... 

contoh macam aku,

link entry "http://eimah2328.blogspot.com"

nama entry "Cerita Ceriti Kisah Hidup Cik Siti"

nama entry tuu pengganti untuk link la...so that, bila orang tengok, diaorang tau la link tuu bawa diaorang ke mana.....itu kalau korang letak nama entry...klau tak letak, dia akan keluar link tuu ja la...so susah la orang nak recognize apa benda link tuu...


then korang save la...

done!!!

kalau nak letak banyak2 link...buat la banyak2 kali step number 3 tuuu....


p/s : kalau korang buat entry baru pasal tutorial selepas korang buat link2 ni....korang just tambah ja la link tuu dekat page korang....


macam ni la aku buat...tapi tak tau la macam mana orang lain buat...aku buat secara manual....bukan auto....huhu...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...