Kopi yang Termahal di dunia | Cik Siti

Saturday 23 February 2013

Kopi yang Termahal di dunia

assalamualaikum...

tadi aku tengok TV3 (ceh, tengok TV3 pun nak bagitau ka?)....aku bagitau sebab benda ni ada kena mengena dengan entry aku malam ni.....korang pernah tengok Unsung Places dekat TV3 tak? tadi ada siaran tuu...so aku tengok ja la.....

tadi punya episod, dia ada cerita pasal Luwak Coffee atau dikenali sebagai Kopi Musang (kopi yang termahal di dunia...harga dia mencecah €550 / US$700 per kilogram)....ce teka macam mana nama kopi ni boleh jadi nama Kopi Musang......confirm la korang tak dapat jawab....yang dapat jawab tuu, korang memang awesome....

jom aku cerita kat korang macam mana kopi ni boleh dapat nama.....

actually, musang jenis Paradoxurus hermaphroditus akan makan buah kopi...then buah kopi yang dimakan tuu akan diproses dalam perut.....and last product would be feces (sisa buangan).....makanya, dalam feces tersebut ada biji kopi....mekanisma pencernaan dalam perut musang tuu, boleh membuat rasa kopi tuu menjadi lain....ntah la rasa apa..huhu....

kopi luwak ni dihasilkan di Indonesia....

ni la musang tuu...jom bela musang ni, pastu tanam pokok kopi...then boleh dapat income....hehehhe

ni la sisa buangan musang tuu yang ada biji2 kopi....lepas tu, feces ni akan dikeringkan...then dibasuh dan di pecah-pecahkan.....pastu digoreng...ditumbuk...dan ditapis.....


p/s : walaupun selepas proses2 tuu dilakukan...aku still tak tau aku sanggup ke tidak untuk minum kopi luwak ni...huhu...korang pulak macam mana?

5 comments:

  1. dulu masuk berita psal kopi ni sbb org pertikaikan halal ke tak..kan?

    ReplyDelete
  2. kalau x silap, majlis fatwa kebangsaan gazet minum kopi luwak haram sebab najis...

    ReplyDelete
  3. Yuuuccccccckkkksss!!!
    Memang taklah AJ nak minum kopi ni...
    Tak rela....

    AJ nak minta tolong vote ni ye.....
    Dun worry bukan spam... =D

    http://ayuejean.blogspot.com/2013/02/blogger-i-really-need-your-help.html

    ReplyDelete
  4. eeeuuuwww... mmg tak la kan nk telan kopi luwak ni.... eeuuuwww... muntah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...