Dilemma Muka Berjerawat | Cik Siti

Monday 27 October 2014

Dilemma Muka Berjerawat

Assalamualaikum

Mesti ramai yang baca entry ni pernah dan sedang mengalami muka berjerawat kan. Same goes to me.

Ha, tengok gambar kat bawah ni.


Maybe korang cakap tak teruk sangat. Tapi bagi aku, time ni la muka paling teruk dalam hidup aku selama 23tahun.

Baca entry kan bawah tu.

Well, jerawat ni tumbuh ada banyak faktor. Salah satunya adalah disebabkan tak menjaga kebersihan.

Tapi korang pernah terpikir tak, yang korang ni dah jaga dah kebersihan, tapi jerawat still tumbuh. Jangan risau, sebab ada lagi satu faktor yang menyebabkan jerawat ni tumbuh. Iaitu HORMON.

Mungkin korang dah cuba macam-macam produk, tapi jerawat still ada. Jerawat disebabkan hormon tu normal. Selalunya jerawat tumbuh sebelum/semasa/selepas period (untuk perempuan la). Itupun kalau korang perasan la. Kalau jenis cenggini, memang la produk skincare korang tu takkan membantu pun. Sebab ia bermula dari dalaman.

So, chill la beb. Jerawat bukannya boleh buat orang mati pun. Kecuali orang tu sangat OBSES dengan muka dia.

Stress jugak boleh membuatkan jerawat tumbuh dengan agresif skali. Weh, kalau satu dua jerawat tu, tak perlu la nak stress bagai. Lagi korang stress, lagi banyak la jerawat yang tumbuh. Tengok macam aku ni, stress sebab study, then jerawat naik. Pastu stress sebab jerawat pulak. Takut bila jumpa patient, patieng rasa geli pulak tengok muka aku. Kan dah bertambah-tambah stress. Lepas tu, jadilah ladang jerawat kat muka ni ha. Last-last aku buat dunno ja dengan jerawat tu.

And at the same time aku guna produk Himalaya Herbals, so now muka aku dah ok. Tapi masih dalam proses recovery lagi. huhu

Muka aku tak la flawless cam korang. Like I care sangat la kan. Asalkan tak dak jerawat, dah kira ok dah tu.

Cuma ada certain time setiap bulan akan ada 2 3 butir jerawat. Tapi cepat ja kecut. Dengan bantuan Oxy ^^.

Kesimpulannya saya tidak stress lagi disebabkan jerawat. Tetiba* Krik krik krik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...